I Eva-Ter\u00e9z\u00a0G\u00f6lins utst\u00e4llning Smoke Signals, utmanas v\u00e5r id\u00e9 om det f\u00f6rh\u00e5llande till verkligheten som vanligtvis tillskrivs det fotografiska mediet. H\u00e4r f\u00e5r vi m\u00f6ta v\u00e4rlden avbildad via Googles 3D-simulering, en v\u00e4rld byggd genom fotogrammetri.<\/p>\n
Liksom i fotografins barndom, d\u00e5 l\u00e5nga exponeringstider kr\u00e4vdes f\u00f6r att \u00e5terge motivet, kr\u00e4ver fotogrammetri en m\u00e4ngd exponeringar som inte kan tas vid samma tidpunkt, f\u00f6r att skapa denna parallella verklighet. S\u00e5ledes blir objekt som har f\u00f6rflyttat sig fr\u00e5n en exponering till den andra, delvis uppl\u00f6sta eller helt osynliga. Fordon som r\u00f6rt sig i h\u00f6g hastighet har dematerialiserats och st\u00e4dernas gator gapar tomma p\u00e5 m\u00e4nsklig n\u00e4rvaro. Endast p\u00e5 str\u00e4nderna, d\u00e4r vi trots den p\u00e5g\u00e5ende klimatkrisen njuter av v\u00e4rmen, avtecknas v\u00e5ra kroppar, utsl\u00e4ngda i sanden som vore de uppspolade fr\u00e5n havet.<\/p>\n
Eva-Ter\u00e9z\u00a0G\u00f6lin arbetar i sitt konstn\u00e4rskap med digitala automatiserade processer, som inte s\u00e4llan inbegriper datorseende i olika former. De senaste \u00e5ren har hon bland annat anv\u00e4nt bildmaterial fr\u00e5n Google Maps 3D och Street\u00a0View f\u00f6r att skildra olika konsumtionsfenomen och hur vi i v\u00e4stv\u00e4rlden har strukturerat v\u00e5rt samh\u00e4lle kring en st\u00e4ndigt v\u00e4xande ekonomi. Utg\u00e5ngspunkten \u00e4r alltid den fotografiska bilden och dess kontext, men genom de digitala processer som anv\u00e4nds vill G\u00f6lin b\u00e5de utmana v\u00e5r m\u00e4nskliga blick och datorns seende.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
I Eva-Ter\u00e9z\u00a0G\u00f6lins utst\u00e4llning Smoke Signals, utmanas v\u00e5r id\u00e9 om det f\u00f6rh\u00e5llande till verkligheten som vanligtvis tillskrivs det fotografiska mediet. H\u00e4r f\u00e5r vi m\u00f6ta v\u00e4rlden avbildad via Googles 3D-simulering, en v\u00e4rld byggd genom fotogrammetri. Liksom i fotografins barndom, d\u00e5 l\u00e5nga exponeringstider kr\u00e4vdes f\u00f6r att \u00e5terge motivet, kr\u00e4ver fotogrammetri en m\u00e4ngd exponeringar som inte kan tas vid […]<\/p>\n","protected":false},"author":5,"featured_media":12577,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false},"categories":[163],"tags":[],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/wp-content\/uploads\/2020\/10\/Speed-7_Eva-Terez_Golin-scaled.jpeg","jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/paOqsS-3gU","_links":{"self":[{"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/12580"}],"collection":[{"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/users\/5"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=12580"}],"version-history":[{"count":6,"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/12580\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":13577,"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/12580\/revisions\/13577"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/media\/12577"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=12580"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=12580"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=12580"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}