{"id":12592,"date":"2021-06-11T11:57:41","date_gmt":"2021-06-11T08:57:41","guid":{"rendered":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/?p=12592"},"modified":"2021-10-27T00:27:28","modified_gmt":"2021-10-26T21:27:28","slug":"abo-konsthalls-videokonstsommar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/abo-konsthalls-videokonstsommar\/","title":{"rendered":"\u00c5bo Konsthalls Videokonstsommar, 11.6. \u2013 11.7.2021"},"content":{"rendered":"
Konstn\u00e4rerna: Sami Ala, Taija Goldblatt, Alisa Javits, Anni-Sofia Knuuttila, Juhani Koivum\u00e4ki, Sara Pathirane \/ GBF_Kollektiivi, Anni Saijonkivi, Annu Timonen & Kerttu Malinen och Tina Willgren<\/p>\n
Videokonstsommaren presenterar ett m\u00e5ngsidigt utbud av filmbaserad\u00a0och\u00a0digital\u00a0<\/strong>videokonst, experimentell film, animation gjord med digitala och konstgrafiska medel\u00a0samt 3D-animation. Verkens l\u00e4ngd varierar mellan\u00a0en halv minut och en halv timme. I videofilmerna alternerar\u00a0ljusa och dunkla v\u00e4rldar, uppm\u00e4rksamheten\u00a0kretsar mellan sinnets inre och yttre rymder. Videokonstsommarens konstn\u00e4rer\u00a0funderar \u2013 var och en p\u00e5 sitt s\u00e4tt\u00a0\u2013 p\u00e5 f\u00f6r\u00e4ndring och\u00a0kontinuitet\u00a0och p\u00e5\u00a0s\u00f6nderfallets\u00a0och f\u00f6rnyelsens\u00a0kretslopp\u00a0som grunden f\u00f6r existensen.<\/p>\n Utst\u00e4llningen \u00e4r kuraterad av Sara Ilveskorpi, Mari K\u00e4m\u00e4r\u00e4inen\u00a0och Julius T\u00f6yryl\u00e4.<\/p>\n <\/p>\n Presentation av verk och konstn\u00e4rer<\/strong><\/u><\/p>\n The <\/strong>Wave<\/strong><\/p>\n HD, 09:39 min, 2019<\/p>\n The Wave \u00e4r ett verk om de odefinierbara krafter som finns utanf\u00f6r m\u00e4nniskans uppfattningsf\u00f6rm\u00e5ga. Det behandlar k\u00e4nslotillst\u00e5ndet n\u00e4r vi kastar oss in i n\u00e5gonting, n\u00e4r vi slutar f\u00f6rs\u00f6ka kontrollera v\u00e4rlden omkring oss och ger plats \u00e5t intuitionen. Vi kan inte f\u00f6rutse framtiden och vi kan inte p\u00e5verka s\u00e5dant som \u00e4r utom synh\u00e5ll. \u00c4nd\u00e5 g\u00e5r vi mot det ok\u00e4nda, skr\u00e4mda av f\u00e4rden, upprepande samma tanke- och handlingsm\u00f6nster om och om igen. Genom att lita p\u00e5 intuitionen, den omedvetna v\u00e5gen, kan man komma n\u00e4rmare friheten och b\u00e4ttre f\u00f6rst\u00e5 sig sj\u00e4lv och andra.<\/p>\n Val\u00e9rie\u00a0Pitre<\/p>\n Linda C\u00f4t\u00e9<\/p>\n Sofia Pyy<\/p>\n Josiane\u00a0Roberge<\/p>\n Dany\u00a0Massicotte<\/p>\n Charlotte Bourgeade<\/p>\n Florian Boutin-Deligni\u00e8res<\/p>\n Amandine\u00a0Triguel<\/p>\n <\/p>\n Music<\/em><\/p>\n Francis M. Gri, KrysaliSound – B\/ue<\/p>\n <\/p>\n Supported<\/em> by<\/em><\/p>\n The Arts Promotion Centre Finland (Taike)<\/p>\n Conseil des arts et des lettres du Qu\u00e9bec<\/p>\n Finnish Artists’ Studio Foundation<\/p>\n M\u00e9duse<\/p>\n SPIRA<\/p>\n <\/p>\n Anni <\/strong>Saijonkivi<\/strong><\/p>\n Ouroboros<\/strong><\/p>\n Ouroboros\u00a0\u00e4r en paradox: en orm som lever \u00e4tande sin egen svans. En varelse som existerar f\u00f6r att den f\u00f6rintar sig sj\u00e4lv. Den anses symbolisera livets eviga kretslopp. I videoverket g\u00e5r livets best\u00e5ndsdelar\u00a0h\u00e4rs och tv\u00e4rs om varandra, blir upp\u00e4tna, f\u00f6ds, f\u00f6rsvinner, byts ut\u00a0och kommer tillbaka. Videon fungerar som en evig slinga: liksom en orm som \u00e4ter sin svans fattar ocks\u00e5 videoverket tag i sin svans\u00a0och b\u00f6rjar om igen. Ouroboros\u00a0lever, pulserar\u00a0och str\u00f6mmar som vatten. Det digitala livet \u00e5teruppst\u00e5r alltid.<\/p>\n Anni Saijonkivi\u00a0\u00e4r en\u00a0multimediekonstn\u00e4r fr\u00e5n \u00c5bo som\u00a0utexaminerades som bildkonstn\u00e4r fr\u00e5n\u00a0\u00c5bo Konstakademi \u00e5r 2015 och som d\u00e4refter fr\u00e4mst arbetat med video och\u00a0ljud. I sin konst behandlar hon gr\u00e4nsytorna mellan det organiska och det artificiella\u00a0genom att skapa visualiseringar\u00a0av abstrakta begrepp.<\/p>\n Projektet genomf\u00f6rdes med underst\u00f6d fr\u00e5n\u00a0Centret f\u00f6r konstfr\u00e4mjande. Musikern Jani Puistovaara har producerat verkets ljudinneh\u00e5ll.<\/p>\n <\/p>\n Anni-Sofia Knuuttila<\/strong><\/p>\n Momentum<\/strong> 29 s., 2014<\/p>\n Animationsverket Momentum \u00e4r Anni-Sofia Knuuttilas konstn\u00e4rliga l\u00e4rdomsprov fr\u00e5n \u00e5r 2014. I verket m\u00f6ter or\u00f6rliga grafiska blad r\u00f6relsen i en animation med djurtema. Titeln ”Momentum” syftar p\u00e5 fysikens term f\u00f6r r\u00f6relsem\u00e4ngd, som definieras som produkten av objektets massa och hastighet. Verkets uppn\u00e5dda r\u00f6relsem\u00e4ngd, momentum, stannar p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt upp i alla verkets fem delar och pekar tillbaka p\u00e5 grafikens avstannade form. Verket st\u00e4lls f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen ut sedan utst\u00e4llningen med l\u00e4rdomsprov visades.<\/p>\n Knuuttila arbetar f\u00f6r n\u00e4rvarande mestadels med m\u00e5leri. Hon har ofta flera verk under arbete p\u00e5 samma g\u00e5ng, eftersom projekt av olika slag h\u00e5ller henne i g\u00e5ng. Knuuttilas verk f\u00f6ds ur hennes impulser och lust att experimentera.<\/p>\n <\/p>\n Annu<\/strong> Timonen ja Kerttu Malinen<\/strong><\/p>\n BROKEN FLORA<\/strong><\/p>\n on <\/em>sun<\/em> and <\/em>wind<\/em>. If <\/em>we<\/em>\u00a0<\/em>take<\/em> 50 <\/em>years<\/em> to get <\/em>there<\/em><\/p>\n then<\/em> the planet\u00a0<\/em>we<\/em>\u00a0<\/em>run<\/em> on\u00a0<\/em>sun<\/em> and <\/em>wind<\/em><\/p>\n is going to be a broken planet. \u2013<\/em>Bill McKibben<\/p>\n Kerttu Malinen (f. 1985) och Annu Timonen (f. 1984) har arbetat i par som konstn\u00e4rer sedan \u00e5r 2016. De bor och arbetar b\u00e5da i Helsingfors. Konstn\u00e4rerna f\u00f6renas av sin fotograferingsbakgrund och sitt intresse f\u00f6r den r\u00f6rliga bilden och f\u00f6r ljud, ljus och installation. Malinen utexaminerades fr\u00e5n Aaltouniversitets h\u00f6gskola f\u00f6r konst och design och Timonen fr\u00e5n Konstuniversitetets Bildkonstakademi \u00e5r 2018.<\/p>\n <\/p>\n Juhani <\/strong>Koivum\u00e4ki<\/strong><\/p>\n L\u00e4sn\u00e4olo<\/strong><\/p>\n 15 min.<\/p>\n 14 m\u00e4nniskor mediterade i 20 minuter med \u00f6ppna \u00f6gon i studiof\u00f6rh\u00e5llanden: regiss\u00f6ren valde ett utdrag ur varje meditation. Verket L\u00e4sn\u00e4olo presenterar meditation som en upplevelse som f\u00f6renar m\u00e4nniskor f\u00f6r att den n\u00e5r \u00e4nda ut till betraktaren. Verket begrundar i vilken m\u00e5n det finns en verklighet utan n\u00e4rvaro och vad n\u00e4rvaro kan inneb\u00e4ra.<\/p>\n Juhani Koivum\u00e4ki har arbetat som mediekonstn\u00e4r i omkring 21 \u00e5r. Officiellt utexaminerades han som konstmagister fr\u00e5n Helsingfors Bildkonstakademis program f\u00f6r r\u00f6rlig bild \u00e5r 2008. Verk av honom liksom separat- och grupputst\u00e4llningar har visats i Finland och runtom i v\u00e4rlden. Koivum\u00e4kis motiv \u00e4r ofta etiska och existentiella problem som han ger en form som g\u00e5r att uppleva. P\u00e5 senaste tiden har han ocks\u00e5 behandlat andliga aspekter; Koivum\u00e4ki blev teologie magister \u00e5r 2021.<\/p>\n <\/p>\n Sami Ala<\/strong><\/p>\n Waiting<\/strong> for <\/strong>Godot\u00b4s<\/strong> call<\/strong><\/p>\n Videoverket bygger l\u00f6st p\u00e5 Samuel Becketts ber\u00f6mda pj\u00e4s Waiting for Godot: en man sitter i m\u00f6rkret och v\u00e4ntar p\u00e5 en \u00f6verenskommen uppringning fr\u00e5n en person som heter Godot, den enda l\u00e4nken till ytterv\u00e4rlden \u00e4r en mobiltelefon som han skrollar p\u00e5. Verket leker med stumfilmens estetik. Kameran st\u00e5r stilla, bildformatet \u00e4ndras inte, sk\u00e5despelararbetet \u00e4r accentuerat, ljudsp\u00e5rets musik f\u00f6ljer och kommenterar det som sker. Meddelandena som uppenbarar sig p\u00e5 mobilens sk\u00e4rm syftar p\u00e5 h\u00e4ndelser som utspelat sig f\u00f6re denna situation, p\u00e5 samma s\u00e4tt som mellantexterna i stumfilm.<\/p>\n Sami Ala utexaminerades som konstm\u00e5lare \u00e5r 2002. Under de senaste 10 \u00e5ren har han koncentrerat sig p\u00e5 den r\u00f6rliga bilden. Alas verk placerar sig i gr\u00e4nsomr\u00e5det mellan experimentell film och videokonst, och utg\u00e5ngspunkten f\u00f6r hans arbete \u00e4r ofta litter\u00e4r. Verk av honom har visats i Finland, Europa, Asien och Amerika.<\/p>\n <\/p>\n GBF-kollektiivi<\/strong><\/p>\n Parasols<\/strong><\/p>\n GBF-kollektivet (Sara Pathirane, Laura Pietil\u00e4inen \u2013 Laura the Light\u00a0of All, Iina Taijonlahti\u00a0och Suvi Tuominen) avbildar stunder som f\u00e5r sin\u00a0laddning\u00a0<\/strong>av\u00a0danskonst: ibland ute p\u00e5 \u00e4ngar och \u00e5krar, ibland\u00a0med koppling till arkitektur. G\u00e4ster i verket Parasols \u00e4r\u00a0ljudkonstn\u00e4ren Sirja Puurtinen\u00a0och\u00a0modeskaparen Minna Paussu. Aava\u00a0Vilinka\u00a0K\u00e4tk\u00f6 hittade platsen d\u00e4r verket spelades in.<\/p>\n <\/p>\n Taija <\/strong>Goldblatt<\/strong><\/p>\n Hidden<\/strong><\/p>\n 2020<\/p>\n Video, animation ja webcam-video<\/p>\n 5:15 min<\/p>\n 16:9, Full HD<\/p>\n Svartvitt<\/p>\n Stereo<\/p>\n Hidden \u00e4r ett videoverk om icke-platser och randomr\u00e5den, om att se och bli sedd. Som del av verket visas webcamvideor fr\u00e5n n\u00e4tet: v\u00e4grenar, parkeringsplatser, avl\u00e4gsna str\u00e4nder, och \u00f6vervakningsbilder som utplacerade kameror oavbrutet f\u00f6rmedlar fr\u00e5n olika h\u00e5ll i v\u00e4rlden. Verket \u00e4r skapat genom att f\u00f6rena skikt p\u00e5 skikt av teckning, animation och videobild.<\/p>\n Taija Goldblatt \u00e4r en bildkonstn\u00e4r fr\u00e5n Tammerfors som skapar videokonst och animationer. I sina verk f\u00f6rs\u00f6ker hon se saker och ting fr\u00e5n avigsidan, det som \u00e4r sprucket och de gr\u00e5 omr\u00e5dena utanf\u00f6r v\u00e5rt synf\u00e4lt. Goldblatts verk \u00e4r digitala, men den handritade bilden \u00e4r starkt n\u00e4rvarande i dem.<\/p>\n <\/p>\n Tina <\/strong>Willgren<\/strong><\/p>\n After<\/strong>\u00a0<\/strong>Hours<\/strong><\/p>\n Inspirerad av Second Lifes\u00a0laggande\u00a0dansgolv\u00a0skapade jag den digitala v\u00e4rlden i mitt verk\u00a0After\u00a0Hours med en spelmotor\u00a0och filmade h\u00e4ndelserna i verket med\u00a0virtuella kameror. Det \u00e4r ett f\u00f6rvridet diskotek befolkat av fragmenterade avatarer i r\u00f6relse, f\u00f6rvr\u00e4ngda 3D-former, l\u00f6sryckta\u00a0kroppsdelar\u00a0och kl\u00e4der. Under After\u00a0Hours\u00a0kan vi f\u00e5 se glitchar\u00a0av virtuella v\u00e4rldar p\u00e5 v\u00e4g att f\u00f6rsvinna eller uppst\u00e5 och\u00a0alla ofullkomligheters dans i tidsrymden mellan dessa skeenden.<\/p>\n Tina Willgren\u00a0\u00e4r en bildkonstn\u00e4r som fr\u00e4mst arbetar med video. Hon bor och arbetar i Stockholm i Sverige, d\u00e4r hon \u00e5r 2005 avlade\u00a0magisterexamen i bildkonst vid\u00a0Kungliga Akademien f\u00f6r de fria konsterna.\u00a0I sina videor och installationer unders\u00f6ker hon\u00a0sinnets\u00a0och kroppens relation till\u00a0dagens v\u00e4rld. De av hennes verk\u00a0som senast visats \u00e4r videoprojektionen \u201cSp\u00e5rdragning\u201d p\u00e5 B\u00e4sta Biennalen i Esl\u00f6v, Sverige och\u00a0separatutst\u00e4llningen \u201cParty Boat\u201d i Black Wall Galleria i\u00a0Vasa. Verk av henne har nyligen deltagit i \u201cBlaue\u00a0Stunde X\u201d i Alte\u00a0Feuerwache i K\u00f6ln i\u00a0Tyskland\u00a0och utst\u00e4llningen \u201cCities\u00a0Exhibition 6: Lydda, A Garden Dismembered\u201d i Birzeits\u00a0universitets\u00a0museum\u00a0i Palestina.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Konstn\u00e4rerna: Sami Ala, Taija Goldblatt, Alisa Javits, Anni-Sofia Knuuttila, Juhani Koivum\u00e4ki, Sara Pathirane \/ GBF_Kollektiivi, Anni Saijonkivi, Annu Timonen & Kerttu Malinen och Tina Willgren Videokonstsommaren presenterar ett m\u00e5ngsidigt utbud av filmbaserad\u00a0och\u00a0digital\u00a0videokonst, experimentell film, animation gjord med digitala och konstgrafiska medel\u00a0samt 3D-animation. Verkens l\u00e4ngd varierar mellan\u00a0en halv minut och en halv timme. I videofilmerna alternerar\u00a0ljusa […]<\/p>\n","protected":false},"author":5,"featured_media":12586,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false},"categories":[163],"tags":[],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/wp-content\/uploads\/2020\/10\/Javits_Alisa_TheWave_4300px_300dpi-scaled.jpg","jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/paOqsS-3h6","_links":{"self":[{"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/12592"}],"collection":[{"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/users\/5"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=12592"}],"version-history":[{"count":5,"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/12592\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":14218,"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/12592\/revisions\/14218"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/media\/12586"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=12592"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=12592"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=12592"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}
\nAlisa <\/strong>Javits<\/strong><\/p>\n
\nCast<\/em><\/p>\n
\nAnimation med\u00a0carborundum<\/p>\n
\n50 <\/em>years<\/em> from <\/em>now<\/em>\u00a0<\/em>we<\/em>\u00a0<\/em>are<\/em>\u00a0<\/em>gonna<\/em>\u00a0<\/em>run<\/em> the planet<\/em><\/p>\n