{"id":14078,"date":"2022-01-07T16:44:48","date_gmt":"2022-01-07T14:44:48","guid":{"rendered":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/?p=14078"},"modified":"2022-02-08T11:41:49","modified_gmt":"2022-02-08T09:41:49","slug":"i-want-to-belong-to-the-living","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/i-want-to-belong-to-the-living\/","title":{"rendered":"Anna Hillbom, Isfrid Angard Siljehaug ja Ann-Catrin Olsson \/ I want to belong to the living, 8.1. \u2013 6.2.2022"},"content":{"rendered":"

I <\/em>want<\/em> to <\/em>belong<\/em> to the <\/em>living<\/em>\u00a0<\/em>\u00e4r en samarbetsutst\u00e4llning med\u00a0Anna\u00a0Hillbom, Isfrid\u00a0Angard\u00a0Siljehaug\u00a0och Ann-Catrin Olsson. Vi vill m\u00f6jligg\u00f6ra en taktil oml\u00e4sning\u00a0av det f\u00f6rflutna, d\u00e4r den enskilda konstn\u00e4rens verksamhet ibland \u00e4r h\u00f6ljd i dunkel, ibland synlig.\u00a0 P\u00e5 utst\u00e4llningen i \u00c5bo Konsthall vill vi presentera nya arbeten\u00a0som\u00a0m\u00f6jligg\u00f6r\u00a0en lek mellan objekt, konstn\u00e4r\u00a0och\u00a0akt\u00f6rskap\u00a0i gallerirummet, och i vidare bem\u00e4rkelse\u00a0en k\u00e4nsla av historieskrivning. Element ur\u00a0konsthistorien, arkitekturen, mytologin och\u00a0kroppen\u00a0anv\u00e4nds f\u00f6r att m\u00f6jligg\u00f6ra\u00a0en personlig f\u00f6rst\u00e5else av tiden, en spricka i kronologin. Och d\u00e4rmed ta fram en m\u00f6jlig mystik, ett fnitter, n\u00e5gonting hudvarmt.<\/p>\n

I <\/em>want<\/em> to <\/em>belong<\/em> to the <\/em>living<\/em>\u00a0<\/em>st\u00e5r f\u00f6r\u00a0<\/em>en \u00f6nskan att levandeg\u00f6ra\u00a0fragment ur det f\u00f6rflutna.\u00a0I kanaliserad och omvandlad form blir de\u00a0animerade spillror\u00a0av n\u00e5gonting\u00a0vagt bekant. Titeln refererar till\u00a0kroppens l\u00e4ngtan efter od\u00f6dlighet. En\u00a0fantasi om\u00a0skulpturer som l\u00e4ngtar efter att vidr\u00f6ras. Som n\u00e4r John Berger s\u00f6ker det levande\u00a0i\u00a0grekiska skulpturer.<\/p>\n

Alla skulpturer som stals <\/em>fr\u00e5n<\/em>\u00a0<\/em>Grekland<\/em>\u00a0<\/em>och nu finns <\/em>i<\/em> utl\u00e4ndska museer \u00e4r underligt<\/em>\u00a0<\/em>osinnliga<\/em>\u00a0<\/em>och det \u00e4r en av anledningarna till att de h\u00f6r hemma h\u00e4r<\/em> (i Gre<\/em>kland<\/em>). <\/em>Det sinnliga i konsten<\/em>\u00a0<\/em>\u00e4r p\u00e5 ett s\u00e4tt<\/em>\u00a0<\/em>en glorifiering av<\/em>\u00a0<\/em>delaktigheten<\/em>, <\/em>en<\/em>\u00a0<\/em>kraft som h\u00e5ller<\/em>\u00a0<\/em>samman kroppen och naturen<\/em>. <\/em>H\u00e4r existerar ingen s\u00e5dan kraft<\/em>.<\/em>\u00a0<\/em>De ber\u00f6mda<\/em> idealen<\/em> som de klassiska skulpt\u00f6rerna<\/em>\u00a0<\/em>s\u00f6kte var de facto<\/em>\u00a0<\/em>en tr\u00f6st<\/em>\u00a0<\/em>f\u00f6r kroppens<\/em>\u00a0<\/em>ensamhet<\/em>. <\/em>Nu f\u00f6refaller det mig som om alla dessa skulpturer<\/em> var f\u00f6rmedlare av<\/em>\u00a0<\/em>en v\u00e4lkontrollerad l\u00e4ngtan utan slut<\/em>.\u00a0<\/em>
\n<\/em><\/p>\n

John Berger<\/p>\n

\u00d6n<\/em> Sifnos<\/em><\/p>\n

Anna Hillbom<\/strong> (G\u00e4llivare, Sverige 1983) har studerat vid Gerrit Rietveld Academiet Amsterdam och Ume\u00e5 Konsth\u00f6gskola.<\/p>\n

Genom element\u00e4ra och lekfulla former f\u00f6rs\u00f6ker Anna Hillbom frambringa en k\u00e4nsla av sk\u00f6rhet och magnitud. Arkaiska gester, arkeologiska fynd och vardagsobjekt processeras till vagt familj\u00e4ra former. M\u00e4ssing, gips, keramik och tr\u00e4 hanteras f\u00f6r att frambringa materialens inre kvaliteter och en m\u00f6jlig mystik.<\/p>\n

Isfrid Angard Siljehaug<\/strong> (b. 1986 Trondheim, Norge) \u00e4r bildkonstn\u00e4r och v\u00e4verska som bor och arbetar i Amsterdam. Hennes konstn\u00e4rliga praktik best\u00e5r av en p\u00e5g\u00e5ende utforskning och igenl\u00e4sning av kulturarv och bilder. Genom att kombinera sin nyfikenhet f\u00f6r textilens historia och den fysiska upplevelsen av att existera i v\u00e4rlden f\u00e5r hon tillg\u00e5ng till tiden som var.<\/p>\n

Isfrid Angard Siljehaug har studerat vid Gerrit Rietveld Academiet Amsterdam och vid Kungliga Akademin i Den Haag. I 2017\u20132019 studerade hon v\u00e4veri vid De Ambachtelijke Weverij i Amsterdam.<\/p>\n

Ann-Catrin Olsson<\/strong> arbetar kring fr\u00e5gan om hur man kan k\u00e4nna en f\u00f6rbindelse till r\u00f6relsen eller stillheten i ett fr\u00e4mmande material genom sin egen kroppslig upplevelse, och hur hj\u00e4lpmedel som f\u00f6rb\u00e4ttrar kroppens utf\u00f6rande p\u00e5verkar denna f\u00f6rst\u00e5else. Kan jag f\u00f6rst\u00e5 en r\u00f6relse som \u00e4r om\u00f6jlig f\u00f6r min kropp? Ann-Catrin arbetar med skulpturer och installation genom att anv\u00e4nda material som innehar r\u00f6relser i sig, liksom en ung bj\u00f6rk, v\u00e5gor eller drivved; eller material som har en klar funktion gentemot kroppen, liksom funktionella textiler, reflextyg eller n\u00e4t.<\/p>\n

Ann-Catrin Olsson bor och arbetar i G\u00e4vle, Sverige. Hon fick magisterexamen i fri konst fr\u00e5n Ume\u00e5 Konsth\u00f6gskola i 2015.<\/p>\n

Denna utst\u00e4llning<\/em>\u00a0<\/em>st\u00f6ds av<\/em>\u00a0<\/em>IASPIS<\/em>\/<\/em>Statens kulturr\u00e5d,<\/em> Nordisk Kulturfond och Kulturfonden.<\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

I want to belong to the living\u00a0\u00e4r en samarbetsutst\u00e4llning med\u00a0Anna\u00a0Hillbom, Isfrid\u00a0Angard\u00a0Siljehaug\u00a0och Ann-Catrin Olsson. Vi vill m\u00f6jligg\u00f6ra en taktil oml\u00e4sning\u00a0av det f\u00f6rflutna, d\u00e4r den enskilda konstn\u00e4rens verksamhet ibland \u00e4r h\u00f6ljd i dunkel, ibland synlig.\u00a0 P\u00e5 utst\u00e4llningen i \u00c5bo Konsthall vill vi presentera nya arbeten\u00a0som\u00a0m\u00f6jligg\u00f6r\u00a0en lek mellan objekt, konstn\u00e4r\u00a0och\u00a0akt\u00f6rskap\u00a0i gallerirummet, och i vidare bem\u00e4rkelse\u00a0en k\u00e4nsla av historieskrivning. […]<\/p>\n","protected":false},"author":5,"featured_media":14058,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false},"categories":[163],"tags":[],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/wp-content\/uploads\/2021\/10\/1-Things-that-happen-again-and-again-gips-massing-Anna-Hillbom-detalj4-copy-4-scaled.jpeg","jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/paOqsS-3F4","_links":{"self":[{"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/14078"}],"collection":[{"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/users\/5"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=14078"}],"version-history":[{"count":4,"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/14078\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":14449,"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/14078\/revisions\/14449"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/media\/14058"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=14078"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=14078"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=14078"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}