{"id":18547,"date":"2024-11-10T13:50:12","date_gmt":"2024-11-10T11:50:12","guid":{"rendered":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/?p=18547"},"modified":"2024-11-10T13:50:12","modified_gmt":"2024-11-10T11:50:12","slug":"suzanne-mooney-shatter-scatter-4-10-3-11-2024","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/suzanne-mooney-shatter-scatter-4-10-3-11-2024\/","title":{"rendered":"Suzanne Mooney: Shatter, Scatter 4.10.-3.11.2024"},"content":{"rendered":"
Suzanne Mooney: Shatter, Scatter 4.10.\u20133.11.<\/p>\n
V\u00e4lkommen p\u00e5 vernissage 3.10. kl. 17.00\u201319.00<\/p>\n
Guidad visning 13.10. kl. 13.00<\/p>\n
\u201dEtt intakt f\u00f6nster intresserar n\u00e4rmast f\u00f6r att det \u00e4r genomskinligt. Men n\u00e4r f\u00f6nstret g\u00e5r s\u00f6nder, \u00e4r det den sk\u00f6rhet som alltid funnits d\u00e4r som f\u00e5ngar v\u00e5rt intresse\u201d<\/em>\u00a0<\/em>[1]<\/a><\/p>\n <\/p>\n Utst\u00e4llningen studerar glaset som material i relation till det fotografiska, med utg\u00e5ngspunkt i fragmenteringens k\u00e4rna b\u00e5de som ett bokstavligt tillst\u00e5nd och som en konceptuell ram, som \u00e4r utg\u00e5ngspunkten till verket.Inom fotografin fungerar glas som ett verktyg f\u00f6r f\u00f6rstorning och fokuseringen av ljuset; f\u00f6r att\u00a0 h\u00e5lla bilder inom ett lager av emulsion; f\u00f6r att anv\u00e4nda olika apparater med peksk\u00e4rm och f\u00f6r att skydda ramade fotorgrafier. Glas \u00e4r laddat med m\u00e5nga kotroversiella egenskaper och \u00e4r samtidigt ett vardagligt \u00e4mne som omger oss men som vi s\u00e4llan l\u00e4gger m\u00e4rke till.<\/p>\n Fragmentering \u00e4r explicit i videoprojektionen On Glass, sits an Image<\/em>, i vilken oj\u00e4mna delar fr\u00e5n ett enda svartvitt fotografi visas sekventiellt. Varje bit ger en glimt av ett bergslandskap, av en molnig himmel, ett bart berg och avl\u00e4gsna skogar, samtliga sammansatta i en oregelbunden form. Det ursprungliga fotot, taget 1903 av fotografen Henry A. Stanley, visar en utsikt fr\u00e5n toppen av Mount Monadnock i New Hampshire. F\u00e5ngad p\u00e5 ett glaspl\u00e5tsnegativ cirkulerade detta fotografiska objekt i utst\u00e4llningar i \u00f6ver ett sekel innan Mooney medvetet krossade det. Videokonstverket, som beskriver denna f\u00f6rd\u00e4rvning behandlar tanken om hur fotrografier kan betraktas som objekt som existerar inom en kontinuerlig process av produktion, utbyte och konsumtion.<\/p>\n Glas \u00e4r ett amorft \u00e4mne, varken flytande eller fast, utan ligger n\u00e5gonstans d\u00e4remellan.\u2028I galleriet i andra v\u00e5ningen forts\u00e4tter verken att utvidga glasets m\u00e5ngfasetterade natur i en installation, i vilken kontsn\u00e4ren sammanst\u00e4ller bl\u00e5sta glasformer, fotografiska tryck, text och olika f\u00f6rem\u00e5l. Utforskandet av glasets f\u00f6r\u00e4nderliga natur m\u00f6ts i m\u00e5nga former i rummet och understryker att allt glas oundvikligen kommer att g\u00e5 s\u00f6nder n\u00e5n dag. Medan vissa glasf\u00f6rem\u00e5l har redan f\u00f6rd\u00e4rvats, \u00e4r andra fortfarande intakta\u00a0och tar fram m\u00f6jligheten att i n\u00e4sta skedet kan det vara dessa f\u00f6rem\u00e5ls tur att bli f\u00f6rd\u00e4rvade. ”<\/em>Vad h\u00e4nder n\u00e4r du tappar en kristall, om den f\u00f6rd\u00e4rvas, och om du skulle kasta en blick p\u00e5 glasbitarna, som trots att de bara \u00e4r glas, f\u00e5ngar din uppm\u00e4rksamhet<\/em>… Som skimrande glassk\u00e4rvor blir glas n\u00e5got nytt<\/em>.\u201d<\/em> [2] <\/a>Shatter, Scatter<\/em> \u00e4r en del av en bredare konstn\u00e4rlig forskningprojekt, som tittar p\u00e5 glas som ett \u00f6verallt n\u00e4rvarande material f\u00f6r skapande av bilder.<\/p>\n Suzanne Mooney<\/strong> (f. Irland) \u00e4r en bildkonstn\u00e4r baserad i Helsingfors som arbetar med fotografi och dess materialitet. Sedan hon utexaminderades fr\u00e5n The Royal College of Art i London har hennes verk framst\u00e4llts internationellt i utst\u00e4llningar p\u00e5 ADN-plattformen, Barcelona; A.I.R Gallery, New York; Finlands Fotografiska Museum, Helsingfors; Photo Ireland, Dublin; Vitrine Gallery, Basel; Weserburg Museum, Bremen; Contemporary Art Society, London och Lewis Glucksman Gallery, Cork. Hennes verk finns i OPW, den irl\u00e4ndska statens och Kiasmas samlingar. Suzanne \u00e4r lektor vid Konstakademin i Helsingfors och doktorand vid Aalto-universitet. Utst\u00e4llningen st\u00f6ds gener\u00f6st av Kone-stiftelsen och Centret f\u00f6r konstfr\u00e4mjande (Taike). Tack ocks\u00e5 till Slate och Zach p\u00e5 Glasverkstaden vid Aalto.<\/p>\n <\/p>\n [1]<\/a>\u00a0Teju Cole, \u2019Shattered Glass\u2019 teoksessa \u2019Black Paper: Writing in a Dark Time\u2019 (2021)<\/a><\/p>\n