{"id":8257,"date":"2019-09-06T12:00:06","date_gmt":"2019-09-06T09:00:06","guid":{"rendered":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/?p=8257"},"modified":"2021-10-27T01:12:56","modified_gmt":"2021-10-26T22:12:56","slug":"ida-palojarvi-anlegestelle-6-9-29-9","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/ida-palojarvi-anlegestelle-6-9-29-9\/","title":{"rendered":"Ida Paloj\u00e4rvi \/ Anlegestelle, 6.9. \u2013 29.9.2019"},"content":{"rendered":"

Ida Paloj\u00e4rvi: Anlegestelle<\/p>\n

Installation 2016<\/p>\n

Ljuset blixtrar till som genom ett trollslag, jag ser vita blommor. Innan jag hinner gestalta storleken p\u00e5 rummet eller studera detaljerna blir det m\u00f6rkt igen. Jag f\u00f6rundrar mig \u00f6ver vad det var jag just sett? Fanns blommorna verkligen d\u00e4r, var de riktiga? Jag ser dem som en efterbild, som efter ett blixtljus eller som om jag stirrat rakt in i solen. Jag stiger ut ur rummet och kommer p\u00e5 mig att t\u00e4nka om jag kunde stiga in det igen. Skulle jag f\u00e5 ett b\u00e4ttre grepp om verket? Jag g\u00f6r det, blommorna kastar sin glimt i mitt synf\u00e4lt p\u00e5 nytt, uppskakande flyktigt och f\u00f6rsvinner i m\u00f6rkret igen. Jag \u00e4r f\u00f6rvirrad och triumferande. \u00c5ret \u00e4r 2012 och jag har precis sett Ida Paloj\u00e4rvis slutarbete Hamza.<\/p>\n

F\u00f6r att uppleva Idas verk kr\u00e4vs fysisk n\u00e4rvaro: att man dr\u00f6jer sig kvar, r\u00f6r sig omkring i rummet, g\u00e5r n\u00e4ra verken eller stiger in i dem. Samtidigt \u00e4r de undflyende och l\u00e5ter sig inte er\u00f6vras. De \u00e4r roterande berg av papper, synliga f\u00f6r ett \u00f6ga som vant sig vid m\u00f6rker. De \u00e4r bilder som glimtar till ett \u00f6gonblick. De \u00e4r f\u00f6rnimmelser av sk\u00f6nhet \u2013 kanske skatter \u2013 som g\u00f6mmer sig bakom fysiska hinder eller m\u00f6rker eller en v\u00e4ggkonstruktion. F\u00f6rem\u00e5len i Idas verk, blickf\u00e5ngen i hennes installationer \u00e4r magiska och \u00e4nd\u00e5 p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt banala: knivar, frukter, bergslandskap, guld, salt, blommor. Utg\u00e5ngspunkten f\u00f6r verket Anlegestelle \u00e4r maktbruk och m\u00e4nniskans egen potential att missbruka makt: tanken att man sj\u00e4lv kan orsaka lidande, kanske delvis oavsiktligt och omedvetet.<\/p>\n

Jag f\u00f6ljer Idas arbete p\u00e5 n\u00e4ra h\u00e5ll, vi delar arbetsrum. Hon jobbar l\u00e5ngsamt, hon f\u00f6ljer verkets id\u00e9, testar, bygger och ritar modeller. Jag fr\u00e5gade henne en g\u00e5ng om hon sp\u00e4nner sig f\u00f6r att slutresultatet inte ska motsvara hennes ursprungliga vision, f\u00f6r oftast kommer hon \u00e5t att studera verket f\u00f6rst tillsammans med publiken n\u00e4r det redan \u00e4r utst\u00e4llt. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r risken f\u00f6r att verket inte ska fungera accentuerat n\u00e4rvarande fram tills verket st\u00e4lls ut. Att hon tagit den h\u00e4r risken har tillsvidare \u00e5stadkommit de erfarenhetsm\u00e4ssiga situationer som hennes verk skapar.<\/p>\n

– Marja Viitahuhta –<\/p>\n

Ida Paloj\u00e4rvi (f\u00f6dd 1981) \u00e4r bildkonstn\u00e4r med magisterexamen i bildkonst fr\u00e5n Konstuniversitetets Bildkonstakademi. Verken som nu kan ses i \u00c5bo Konsthall har tidigare visats i HAM-galleriet i Helsingfors \u00e5r 2016. Paloj\u00e4rvis verk \u00e4r platsbyggda installationer. De grumlar, f\u00f6r\u00e4ndrar eller f\u00f6rvr\u00e4nger ofta betraktarens vardagsperception.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ida Paloj\u00e4rvi: Anlegestelle Installation 2016 Ljuset blixtrar till som genom ett trollslag, jag ser vita blommor. Innan jag hinner gestalta storleken p\u00e5 rummet eller studera detaljerna blir det m\u00f6rkt igen. Jag f\u00f6rundrar mig \u00f6ver vad det var jag just sett? Fanns blommorna verkligen d\u00e4r, var de riktiga? Jag ser dem som en efterbild, som efter […]<\/p>\n","protected":false},"author":5,"featured_media":8260,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false},"categories":[163],"tags":[],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/wp-content\/uploads\/2019\/04\/Anlegestelle_HAMgalleria_Paloj\u00e4rvi-20pieni.jpg","jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/paOqsS-29b","_links":{"self":[{"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8257"}],"collection":[{"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/users\/5"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=8257"}],"version-history":[{"count":4,"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8257\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":13543,"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8257\/revisions\/13543"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/media\/8260"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=8257"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=8257"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/turuntaidehalli.fi\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=8257"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}