Näkökulma Milla Talassalon näyttelyyn “3” Turun Taidehallin pienessä galleriassa 17.7.-30.8.2020.
Ne valokuvaajat ovat harvassa, jotka pystyvät tarkkailemaan itseään sensitiivisesti, mutta samalla raadollisen rehellisesti. Milla Talassalon taiteellinen työskentely on osoittanut hänen omaavan sensitiivisen silmän, joka ei kohdistu vain muihin, vaan kamera kääntyy arkailemattomasti itseä kohti.
Kolmosista kertovassa sarjassa 3 Milla Talassalo tarkastelee itseään, mutta myös kahta muuta ei-identtistä sisartaan, jotka ovat syntyneet muutaman sekunnin välein. Sarjassa on jotakin selittämätöntä lumoa, ei pelkästään siitä syystä, että naiset näyttävät olevan kopioita toisistaan – ainakin ulkoisesti, vaan syystä, että hän on kiinnittänyt huomionsa sellaisiin yksityiskohtiin, jotka jäävät yleensä huomiotta ja paljastamatta.
Talassalo on tutkinut sarjassaan omaa identiteettiään ja suhteitaan sisaruksiinsa. Millaista on olla yksi kolmosista, ja millaista on olla heistä erillinen? Nähdäänkö minut omana itsenäni vai yhtenä kolmesta sisaruksesta? Yksi kantava teema tuntuu olevan kuuluminen johonkin. Näitä asioita Talassalo tuntuu pohtivan sielukkaassa dokumentaarisessa sarjassaan 3.
Kun valmiuslaki astui voimaan 18.3.2020, käynnistyi myös projekti nimeltä Poikkeustila 2020. Sen ensimmäisenä päivänä kutsuin Milla Talassalon mukaan projektiin, sillä ajattelin hänen sensitiivisiä silmiään. Mitä ne voisivat kertoa meille tästä ajasta?
Päivittäiseen dokumentaatioon perustuvan hankkeen tarkoituksena oli välittää kuvia yhtäkkisesti lakanneesta sosiaalisesta elämästä ja siirtymisestä neljän seinän sisälle, niukaksi rajattuun arkeen. Talassalolle se tarkoitti yhteiseloa Viipurista adoptoidun Mesi-koiran kanssa, mutta motissa oleminen näytti sopivan Talassalolle.
Hän alkoi kuvaamaan itseään ja koiraansa piskuisessa kaupunkiasunnossaan, jossa hulppeasta tilasta saattoi vain haaveilla. Silti hän kykeni luomaan ympärilleen jälleen lähes maagisen realistisen näkymän ihmisen ja koiran symbioottisesta yhteiselosta.
Jossain mielessä tämä poikkeustila-ajasta kertova sarja näyttää olevan jatkumoa kolmosista kertovalle sarjalle. Talassalo antautuu jälleen kameralle, ja niin tekee veikeä koirakin. Kuvia katsoessa alkaa uudelleen pohtia kysymyksiä identiteetistä ja siitä, mihin me kukin tunnemme kuuluvamme.
Sanotaan että yksityinen on yleistä, ja henkilökohtainen poliittista. Ilman tätä poikkeuksellista ajanjaksoa elämissämme, emme olisi koskaan päässeet toisiamme näin lähelle, ja – samanaikaisesti yhtä kauas toisistamme.
Talassalo näyttää kääntävän tilanteen edukseen; hän käsittelee työskentelyssään läheisyyttä ja samaan aikaan erillisyyttään. Hän paljastaan kuvissaan oman muotokuvansa ääriviivat kuin numeroiduiksi pisteiksi, joista katsoja voi itse rakentaa kuvan näkemyksellisestä taitelijasta ja dokumentaristista.
Hannamari Shakya (s. 1969) on valokuvaaja ja dokumentaristi, joka on erikoistunut henkilökohtaisen dokumentaarisen valokuvan opettamiseen. Shakya on tuottanut lukuisia suomalaisia dokumentaarisia valokuvakirjoja ja päätoimittanut Photo Raw ja Raw View -lehtiä. Omassa taiteellisessa työskentelyssään hän keskittyy toistuviin teemoihin, jotka ovat trauma, identiteetti ja kuuluminen.
Lue Milla Talassalon haastattelu Poikkeustila 2020 -projektin sivulta
Milla Talassalon näyttely 3 Turun Taidehallin pienessä galleriassa 17.7.-30.8.2020
Tutustu aiempiin Näkökulma näyttelyyn -kirjoituksiin täällä