Eeva Hannula: Gester i Fuga placerar sig formerna som de vill 21.2. – 23.3.2025

Välkommen på vernissage på torsdagen den 20. Februari kl. 17.00–19.00!

Guidad visning på söndagen den 16. Mars kl. 13.00

 

Av alla tiders sammansättningar har jag hamnat till denna min inre grotta, där jag betraktar reflektioner – verklighetens skal, som jag inte kan kontrollera – de faller från alla håll. Idag tänker jag på olika bilder: inre, yttre och sådana som fortfarande håller på att ta form. Hur kommer de till. Perceptionens surrande snurror sliter ner kroppen likt vatten som slipar sten.

I Eeva Hannulas utställning Gester i Fuga placerar sig formerna som de vill, besökaren rör sig genom en helhet bestående av fotografiska kollage, kollageserier och textverk. Utställningen reflekterar över bildens magiska obestämdhet och de olika formerna av bildskapande. Den sammansättningen av utställningen som visas i Peri är en annan version av en utställning som tidigare visades på Fotogalleriet Hippolyte sommaren 2024. I Peri framställs också nya verk, som inte har visats förr.

Utställningen fotografiska kollage består av fysiska kollage skapade för kameran, digitala bilder och kombinationer av dessa. De byggs upp av olika arkivmaterial samt av konstnärens fotografier och teckningar. Hannula ser sina verk som hybrider där hon strävar efter att dekonstruera och ompröva traditionella bildtyper, betydelser och representationer. Händer, andra kroppsdelar, gester och deras associativa relation till objekt och spår spelar ofta huvudrollen.

I sina kollageserier avstår konstnären från betydelsen av en enskild bild och låter sig istället uppslukas av bildmassan – en ständigt föränderlig och utvecklande visuell helhet. Serierna består av bilder som har skrivits ut en gång, fysiskt tagits isär, arrangerats om och fotograferats eller beskärts till nya kollage. För Hannula är de improviserade visuella tankeflöden och kubistiskt fotografiskt skrivande, där fysiska fragment, former och olika spår skapar bilder framför kameralinsen. Genom lager och variationer utforskar hon det fotografiska materialets existens och gränser.

Utställningen innehåller ett textverk i form av ett poesihäfte med titeln Instruktioner för det omöjliga. Dikterna fungerar som instruktioner för att genomföra olika konkreta eller omöjligt abstrakta handlingar med bilder. Vissa dikter beskriver också fantasifulla, surrealistiska händelser. Texthelheten har inspirerats av Yoko Onos Grapefruit (1964). Centralt i dikterna är tanken om bildens mångdimensionella karaktär och frihet. Dessutom presenteras textverk som kombinerar kollage och skrivande.

Återvinning och bearbetning av fotografiskt material genom flera tryckprocesser är en viktig del av Hannulas konstnärliga praktik. Hon känner ett behov av att sakta ner och smälta bildmaterialets utveckling, eftersom den enorma mängden, hastigheten och flödet av bilder i dagens samhälle tvingar oss att hantera uppmärksamhetens splittring. I Hannulas arbetsprocess sker tänkandet genom massa och upprepning – bildskapandet är en vandring med ögon och händer. Att skriva poesi sipprar in i de fotografiska kollagen och vice versa. Hon upplever skapandet av sina verk som en poetisk och metaforisk tankeprocess, en omskrivning av det fotografiska materialet som omfattar fotografering, teckning, skrivande och kollageskapande.

Hannula fascineras av hur betydelser skapas – hur de förändras, bryts eller koncentreras mellan bilder, texter och material. Hon ser sitt verk som en ständig skrivgest som aldrig blir färdig. Bakom arbetet finns tanken om bilden som ett ständigt formbart ämne, utan en statisk essens. Om utställningen skulle beskriva sig själv med ord, skulle de vara: fladdrande, undflyende, ofullständig, bristfällig, vilse, osäker, framväxande, utforskande, trevande, klumpig, olydig.

Eeva Hannula (f. 1983) är en Helsingforsbaserad fotografisk konstnär och skribent. I sina verk kombinerar hon fotografiska kollage med visuell och skriven poesi, och undersöker fotografins gränser, sambandet mellan text och bild samt omvandlingen av digitala och fysiska spår. Hannulas verk ifrågasätter rationell logik och utforskar hur det undermedvetna blandas med kameran, texterna och konstnärens skapande process. Intuition, poetiskt tänkande och kroppslig kunskap är centrala inslag i hennes arbete.

Hannula tog examen som bildkonstnär från Åbo Konstakademi 2012 och avlade en magisterexamen i fotografi vid Aalto-universitetet 2017. Hon har också studerat estetik och litteratur vid Helsingfors universitet (BA) samt kreativt skrivande vid Kritiska Högskolan. Hennes verk har ställts ut i flera separata och grupputställningar i Finland och internationellt, bland annat på Metronom Gallery i Modena, Italien (2024), Forum Box Galleri (2023) och Benaki-museet under Aten Fotofestival i Grekland (2022).

År 2019 publicerade hon boken Amorphous Writings, som kombinerar visuell och skriven poesi med bilder. Boken nominerades till det internationella First Book Award av Mack Books 2021.

Hannulas konstnärliga arbete har fått stöd från Finlands kulturfond och Kone-stiftelsen. Utställningen har även fått stöd från Centret för konstfrämjande (Taike) och Finlands kulturfond / Nylands fond.

Mer information: www.valokuvakeskusperi.fi