Honey, Please on lattia- ja seinäpinnat digiprintatuilla kankailla peittävä valokuvallinen tilateos, jonka sisään katsoja astuu galleriaan saapuessaan. Vuonna 2020 alkunsa saanut Honey, Please on utelias ja toiveikas yritys toipua maailmanlopun paatoksen aiheuttamasta kroonisesta ahdistuksesta. Hyönteispölyttäjien väheneminen luonnon monimuotoisuuden heikentymisen seurauksena kietoutuu näyttelyssä alhaisen syntyvyyden, lisääntymispaineiden, orastavan vauvakuumeen sekä uhkaavan tulevaisuuden välisiin kysymyksiin.

Sofia Okkosen maailmassa pinnat ja syvyydet kohtaavat luoden taiteellisia maailmoja, joissa kuljeskelu muuttaa käsityksiämme pikkupörriäisistä, beibeistä ja valokuvasta. Merkitykset tarttuvat meihin kuin hunaja lusikkaan ja visuaalinen herkuttelu houkuttelee meidät mukaan merkityksenantoon. Okkonen osoittaa taiteensa keinoin, että pinnallisuus ja syvällisyys ovat saman asian hahmottamista erilaisin tavoin. Valokuva ja nykytaide ovat molemmat kuvallisia, ja tällöin myös pintaansa palautuvia, keinoja hahmottaa todellisuutemme monimutkaisia kysymyksiä. Okkonen avaa silmämme tälle ihmeelliselle ilmiölle ja antaa meidän nauttia siitä.” – Juha-Heikki Tihinen / taidehistorioitsija, nykytaiteen historian dosentti, Turun yliopisto

Sofia Okkonen (b. 1987) on helsinkiläinen, Aalto-yliopistosta taiteen maisteriksi valmistunut, lavastetun valokuvan ja erilaisten luovien toimeksiantojen parissa työskentelevä kuvataiteilija. Okkonen valittiin keväällä 2017 kansainvälisesti arvostetun Hyéresin valokuvakilpailun finalistikymmenikköön sukupuolen performatiivisuutta käsittelevällä Rose-nimisellä teossarjalla. Teoskokonaisuus on ollut esillä mm. yksityisnäyttelynä Suomen valokuvataiteen museon Projekti-tilassa.

Okkosen taiteellisen ilmaisun ytimessä on kuvata toisilleen vastakkaisia mutta samanaikaisesti ilmeneviä tunteita ja tunnelmia. Hän on kiinnostunut tutkimaan teoksissaan sitä, miten käsityksemme esimerkiksi kauneudesta, kehollisuudesta, peloista ja traumoista ilmenevät kameran edessä: toisaalta lavastetun ja esteettisesti hallitun kuvan tekemisen, toisaalta taas kontrolloimattoman ja tiedostamattoman välityksellä.

Näyttelyä on tukenut Finnfoto – Suomen Valokuvajärjestöt ry.

Kuva: Sofia Okkonen