Turun Taidehallin näyttelyssä ensimmäistä kertaa esillä oleva 2-kanavainen videoteos Obsidian Blue Pearl on installaatioversio Jussi Eerolan minimalistisesta lyhytelokuvasta Blue Honda Civic, joka sai ensi-iltansa Rotterdamin kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla tammikuussa 2020. Teos koostuu tien varteen pysäköidyn auton tuulilasin läpinähdyistä maisemakuvista, ja ääniraidalla kuullaan lähinnä auton ulkopuolelta kantautuvia ääniä.

Siirtämällä auton kuljettajan läsnäolon ja intentiot taka-alalle teos houkuttelee katsojaa antamaan ajatusten vaeltaa edessä avautuvassa maisemassa. Teokseen ei ole kätketty ratkaistavaksi tarkoitettua arvoitusta tai narratiivia, vaan se muistuttaa keinoiltaan enemmän musiikkia tai maalaustaidetta; romanttinen maalaustaide kuvasi usein säätiloja, kansallisen maiseman topografiaa, uskonnollisia teemoja, luonnon henkisyyttä ja metsästystä. Obsidian Blue Pearl peilaa kuljettajan mielenmaisemaa tienvarren maisemaan.

Yhtenä inspiraationa elokuvalle toimivat Martti Jämsän valokuvat tienvarsista, pensaista ja öisista maisemista vailla ihmistä. Näyttelyssä Jämsän mustavalkotekniikalla valmistetut valokuvat luovat liikkuvan kuvan installaation kanssa yhtenäisen, toisiaan tukevan kokonaisuuden. Samoja teemoja ja tunnelmia käsitellään sekä liikkuvan kuvan että valokuvan pysäytetyn hetken keinoin.

Olen kulkenut kävellen, polkupyörälla ja autolla ympäri Helsinkiä etsien paikkoja, joita haluaisin valokuvata. Tietoisesti olen vältellyt keskustoja, hälinää ja tungosta. Etsin vahvaa kokemusta kaupungista, hiljaisuutta, yksinäisyyttäkin. Yö tuo esille kaupungista uusia puolia. Huomaan paikkoja, joihin en päivällä kiinnitä mitään huomiota. Päivällä valo ympäröi meidät. Yöllä valo on suorempaa, se joko nostaa asioita valopiiriinsä tai peittää ne mustaan harmauteen.”(Martti Jämsä)

Martti Jämsä (s.1959) on perinteistä valokuvatekniikkaa hyödyntävä valokuvataiteilija. Jämsä on julkaissut 16 valokuvakirjaa, 15 portfoliota ja osallistunut lukuisiin näyttelyihin koti- ja ulkomailla vuodesta 1982 lähtien. Hän määrittelee itsensä ”vanhan ajan käsityöläiseksi”, joka työskentelee mielellään omassa pimiössään valmistaen mustavalkoiset valokuvansa itse aina kehystystä myöten. Jämsän teoksia on mm. Helsingin taidemuseon, Kiasman ja Suomen valokuvataiteen museon kokoelmissa.

Jussi Eerola (s.1969) on vuodesta 1992 lähtien työskennellyt kuvaajana monissa kansainvälisesti palkituissa lyhyt-, dokumentti- ja TV-elokuvissa sekä useiden kuvataiteilijoiden liikkuvan kuvan teoksissa. Eerolan ensimmäinen oma ohjaustyö oli sähköyliherkistä kertova dokumenttielokuva Teknokratiapakolaiset (2009). Yhdessä Mika Taanilan kanssa ohjattu pitkä dokumenttielokuva Atomin paluu palkittiin parhaan pohjoismaisen dokumenttielokuvan Nordic:Dox -palkinnolla Kööpenhaminassa 2015. Blue Honda Civic on Eerolan ensimmäinen lyhytelokuva ohjaajana.

Näyttelyssä esillä oleva videoinstallaatio on Elokuvayhtiö Testifilmi Oy:n tuotantoa. Yhtiön aiempia teoksia ovat mm. Omnia mutantur (IC-98), Polte (Sami van Ingen) ja Mannerlaatta (Mika Taanila).

testifilmi.fi
marttijamsa.fi

Näyttelyä ovat tukeneet Taike ja AVEK.
Lyhytelokuvaa ovat tukeneet Elokuvasäätiö ja Koneen säätiö.

Stillkuva videoteoksesta: Jussi Eerola