2-kanalsvideoverket Obsidian Blue Pearl som för första gången visas i Åbo Konsthall är en installationsversion av Jussi Eerolas minimalistiska kortfilm Blue Honda Civic, som hade premiär på den internationella filmfestivalen i Rotterdam i januari 2020. Verket består av landskapsbilder sedda genom vindrutan på en bil som stannat vid vägkanten, och på ljudspåret hör man närmast ljud från utsidan av bilen.

Bilförarens existens och intentioner är placerade i bakgrunden och verket lockar till att låta tankarna vandra i landskapet som öppnar sig för betraktaren. Verket gömmer ingen gåta att lösa och inget narrativ. Gestaltningen har i stället mer likhet med musik eller målarkonst; den romantiska målarkonsten avbildade ofta vädret, det nationella landskapets topografi, religiösa teman, naturens andlighet och jaktscener. Obsidian Blue Pearl speglar förarens sinneslandskap i landskapet vid vägen.

Till det som inspirerade till filmen hörde Martti Jämsäs foton av vägkanter, buskar och nattliga landskap utan människor. I utställningen skapar Jämsäs fotografier, framställda med svartvit teknik, tillsammans med installationens rörliga bild en enhetlig helhet där delarna stöder varandra. Samma teman och stämningar behandlas både med den rörliga bildens medel och i fotografiets frusna ögonblick.

Jag har vandrat, cyklat och åkt bil runtom i Helsingfors och sökt platser jag skulle vilja fotografera. Medvetet har jag undvikit centrala platser, oväsen och trängsel. Jag söker en stark upplevelse av staden, tystnad, också ensamhet. Natten visar upp nya sidor av staden. Jag upptäcker platser som jag överhuvudtaget inte lägger märke till på dagen. På dagen omger ljuset oss. På natten är ljuset mera direkt, antingen lyfter det fram saker i sin ljuskrets eller döljer dem i svärta och gråhet.”(Martti Jämsä)

Martti Jämsä (f.1959) är fotokonstnär och använder traditionell fototeknik. Han har gett ut 16 fotoböcker, 15 portfolior och har sedan år 1982 deltagit i ett stort antal utställningar i Finland och utomlands. Han definierar sig själv som en ”gammaldags hantverkare” som gärna arbetar i sitt mörkrum och själv framställer sina svartvita fotografier och ramar in dem. Verk av Jämsä finns bland annat i Helsingfors konstmuseums, Kiasmas och Finlands fotografiska museums samlingar.

Jussi Eerola (f.1969) har sedan år 1992 arbetat som filmfotograf i många internationellt prisbelönta kort-, dokumentär- och tv-filmer och i flera bildkonstnärers verk med rörlig bild. Eerolas första egna regiarbete var dokumentären Teknokratiapakolaiset(2009) som handlade om elöverkänslighet. Den långa dokumentären Atomin paluu som han regisserade tillsammans med Mika Taanila belönades med Nordic:Dox-priset för bästa nordiska dokumentärfilm i Köpenhamn 2015. Blue Honda Civic är Eerolas första kortfilm som regissör.

Videoinstallationen som visas i utställningen är producerad av Elokuvayhtiö Testifilmi Oy. Tidigare verk av bolaget är bland andra Omnia mutantur(IC-98), Polte (Sami van Ingen) och Mannerlaatta (Mika Taanila).

testifilmi.fi
marttijamsa.fi

Utställningen har fått understöd från Taike och AVEK.
Kortfilmen har fått understöd från Filmstiftelsen och Konestiftelsen.