Kagekiyodo är en helhet bestående av två ljudinstallationer. I det här verket kan man i Aulagalleria i Åbo Konsthall höra ljud och röra vid ytor som ger besökaren en upplevelse av en plats i national parken Akiyoshidai i Japan. Utställningen är ett test på hur väl en rumslig upplevelse av en mörk grotta tusentals kilometer härifrån kan överföras till ett galleriutrymme, och hur det här utrymmet gestaltar sig via hörsel-och känselsinnet.
För 300 miljoner år sedan var Akiyoshidaien del av ett korallrev och skarnformationerna i området beror på att regnvatten under tidernas lopp har lakat ur kalkstenen. I området Akiyoshidai finns över 400 kalkstensgrottor som formats av grundvattnet. En av de största heter Kagekiyodo. Det är alldeles mörkt i grottorna och de kan upplevas endast med hörsel- och känselsinnet.
Utställningen består av verken Tuntu(ma) (Känsla) och Pimeän ääni (Mörkrets röst). Pimeän ääni är en resa genom grottan, inspelad med binaurala mikrofoner. Verket skapades i samarbete med människor som bor i Akiyoshidaiområdet. Tuntu(ma) är ett interaktivt ljudkonstverk som kombinerar keramik och ljud. Verkets keramiska delar är kopior av grottans väggytor som nötts av vatten. Helheten är en studie i språkets onomatopoetiska karaktär och en invit till momentan samhörighet med det omgivande, genomberöring och ljud som ger resonans i kroppen.
Mari Mäkiö är en Helsingforskonstnär som för närvarande arbetar med ljud och installationer. Att arbeta i olika typer av arbetsgrupper och gemenskaper är en viktig del av Mäkiös konstnärliga process och hon är intresserad av olika slags översättningar mellan den visuella världen, språket och ljudet.
Ljuden i verket Tuntu(ma) är gjorda av ljudkonstnären Miyuki Inoue, för ljudplaneringen står Saku Kämäräinen och för verkets tekniska genomförande Ikahu Media Art / Marko Tandefelt och Pasi Rauhala.
Produktionen av verken har understötts av Akiyoshidai International Art Village och Centralen för audiovisuell kultur AVEK / produktionsrådgivare Tuuli Penttinen-Lampisuo. Utställningen har fått understöd från Suomen Kulttuurirahasto.