Välkommen på vernissage på torsdagen den 8. Maj kl. 17.00–19.00!
Guidad visning på lördagen den 14. Juni kl. 13.00.
Begreppet relief härstammar från det latinska verbet relevare, som betyder ”att lyfta” eller ”att återupphöja”. På liknande sätt lyfter verken i denna utställning fram fotografiskt material från offentliga och privata queerarkiv. Relief på engelska beskriver också en känsla av lättnad, från känslor eller bördor som tynger.
Verken är fotografiska, men är inte fotografier eller bilder i sig själva. Som reliefverk utforskar och inverterar de idén om den skulpterade bildytan, och skapar djup och rymd genom ljus, färg och skuggor. De använda pigmenten påverkar gjutskärmarnas transparens och transformerar samtidigt det fotografiska materialet, genom att framhäva de nyanser och stämningar som redan existerar i de ursprungliga bilderna. Skärmarna skyddar de avbildade från full synlighet och överblick, samtidigt som verken pendlar mellan abstraktion, figuration och narration. Denna rörelse i perceptionen tycks tänja fotografiernas tid och rum in i nuet.
Att möta ett fotografi i ett arkiv eller ett galleri kan ibland kännas djupt berörande – bilden talar till betraktaren. Roland Barthes beskriver detta fenomenet som punctum, det som ligger utanför studium och som ”genomborrar och sårar” betraktaren (Camera Lucida: Reflections on Photography, 1980). Det hänger också samman med den tidslighet som fotografiet avslöjar. Vid mötet med utställningens verk kan betraktaren erfara hur det tar tid att avläsa de underliggande bilderna – hur de gradvis framträder, överlappar och hur ”det som är utelämnat” börjar tala.
Bildmaterialet härstammar från LGBTIQ+-avdelningen i Werstas arkiv i Tammerfors, ett privat arkiv i Helsingfors samt IHLIA-arkivet i Amsterdam. Asterisken * i utställningens titel hänvisar till att det underliggande fotografiska materialet är historiskt. Att arbeta med känsligt arkivmaterial kräver ett särskilt ansvarstagande och väcker frågor såsom: vem har rätt att arbeta med materialet? Något enkelt svar finns inte. Konstnärliga interventioner i queerarkiv kan ses som ett sätt att skapa dialog med det historiska materialet genom konstnärlig sensibilitet.
Oscar Eriksson Furunes skapar rumsliga installationer som reflekterar över relationer till queera förflutna, nutider och framtider. År 2024 tilldelades han Høstutstillingsprisen för installationen night watch på Kunstnernes Hus i Oslo. Ett annat verk, light blue, har nyligen visats i en utställning vid namn Setting the Tone of the Exhibition på Malmö Konstmuseum, kurerad av Jacob Fabricius. Oscars partner, Juho Antti Eerola, är en viktig del av och stöd i genomförandet av både de större installationerna och denna utställning.