Enter : Pastoral är en utställning som är producerad av artificiell intelligens (AI) och ifrågasätter konstnärens ställning i en tid av teknisk utveckling och posthumanism. I sina verk har Mikki Nordman använt museers och institutioners öppna bilddatabaser (särskilt klassiska pastorala oljemålningar) och eget datamaterial som består av digitalt dokumenterat skräp, bland annat engångsartiklar och plastomslag.

Verken skapades under den andra och tredje coronanedstängningen i Frankrike. Eftersom pandemin förändrade det “posthumanistiska” tillståndet till den grad att den vanliga världen utomhus blev förbjudet område, tillhör samhällets nätverk nu servrar, algoritmer och AI. Utställningen undersöker gränserna för tekniska ersättningar och konsumtion, när teknologin har ersatt den fysiska kontakten, eliminerat vardagliga möten mellan främmande människor och bytt de offentliga rummen mot Zoom, Slack o.s.v.

Installationen leker med idén om en effektiv AI som ersätter konstnären och konsumenten. Maskinen använder skräp för att producera konstverk och resultatet är en teoretisk modell av ett framtida landskap byggt av skräp. Utställningens AI använder två olika GAN (Generative Adversarial Networks). GAN är algoritmer för maskininlärning där två nätverk tävlar sinsemellan i ett så kallat nollsummespel. Resultatet av det är en algoritm som lär sig producera nya bilder som påminner om riktiga.

Installationens andra algoritm är ett annat GAN, som lär sig genom att blanda högklassiga bildstilars egenskaper. Enter : Pastoral kan därför generera ett konstverk i original, “visualiserat” av en maskin.

Mikki Nordmans utställningar har visats runtom i världen. Hon är en Finlandsfödd konstnär som arbetar i London och Stockholm. Hon har en examen i bildkonst (BA, Saint Martins, digital and time-based media) och i formgivning (BA, Istituto Marangoni). Därtill är hon medlem av kollektivet WMC som verkar i London. Nordman praktiserar ett slags digital Arte Povera, där den vardagliga omgivningen är både studio och redskap för konsten. I stället för traditionella metoder för bildskapande använder hon ny teknik på ett okonventionellt för att skapa sina konstverk. Nordmans multimedieinstallationer vill ifrågasätta iakttagelseförmågan och relationen mellan självet/den andra och mellan människan/tekniken i en kontext av posthumanism och antropocen. För närvarande fokuserar konstnären på att producera konstmaskiner skapade av öppen data.